Friday, March 7, 2008

Tulime perega just sarnaselt autoreisilt.

Tulime perega just sarnaselt autoreisilt.
Alustasime teekonda esmaspäeval, 9.juulil Tallinnast Victoria laevaga. Reisisiht oli jõuda kuuepäevase autoreisi käigus ära käia Bergenis, ookeani ääres asetsevatel Sotra saartel ja tagasi.
Kajut oli laeval A4. Laevasõit edasi tagasi koos aknaga kajuti, auto üleveo ja kõikide söökidega läks maksma neljaliikmelisele perele mõned kroonid üle 13-tuhande krooni.
10.juuli hommikul Stockholmi sadamas kulus tavapärasemast kauem aega, sest kõik maale saabunud autode juhid pandi sadama piiritsoonis Rootsi politseiarmaada poolt alkomeetrisse puhuma. Seega, alkoholiga ei tasu roolikeerajatel laevas üle pingutada.
Kuna meil polnud korralikku kaarti ja ka Stock-i Frihamneni sadamas polnud seda kuskilt osta, otsustasime teed Oslo suunas küsida meie auto kõrval peatunud EST numbrimärgiga kaasmaalastelt.
Kuna ka nemad sõitsid sinnapoole, kästi meil nende sabas hoida. Sadamast väljasõidul suundusime kõigepealt E20 suunas, linnast välja jõudes sõitsime edasi E18 peale. Teosammul liikuvate sõidukite ummikud Stockholmi kesklinnas on samad, mis tipptunnil meil, kuid linnade suurusjärgud on erinevad. Meil kulus linnast välja suunduvale kiirteele jõudmiseks üle poole tunni.
Enne Norra piiri Rootsis tankisime paagi täis. 12 SEK-i liiter. Norras on hind sama, kuid Norra kroonides. Suurim kulu maal sõites oligi bensiinile.
Õhtul kella kümneks saime telgi püsti mõnikümmend kilomeetrit pärast Honefossi. Läbitud oli üle 600 kilomeetri, Norra-Rootsi piiripunkt ja makstud esimesed teemaksud Oslo kesklinnas kolamiseks. Honefossi linnakesse sisse põikamine tasub end kujaga ära, sest sellist veemöllu ja loodusejõudu, mida kätkeb endas linnast läbi tuiskav mägijõel mäslev kosk, polnud mina enne näinud.
Teisel päeval, umbes sama pikal läbitud teekonnal, algasid esimesed teravamad elamused. Sest sada kilomeetrit pärast Honefossi algab tõsiseltvõetav mägipiirkond. Õhtuks olid roolikeeramisest randmed valusad, sest sirgeid teelõike praktiliselt pole. Mäest üles- alla mitmekordsed s-kurvid. Kusjuures kohati on tõusud-laskumised pea 45- kraadised. Mida lähemale Begenile, seda tihedamini on mägedest läbi kulgevaid tunneleid. Neist pikim 200 km enne Bergenit on 25 km pikkune. Sekka ka 11, 5, 7 km, kuid enamus siiski kilomeetri või paari pikkused ja lühemaid. Ja neid tunneleid on sel teel kümneid. Harjumatu on see, et mäe sees kehva valgustusega tunnelis on ka suuri tõuse ja järsukurvilisi laskumisi, kus oma sõidurajalt vastassuunda väikseimgi kõrvalekaldumine võib lõppeda kohutava õnnetusega.
Mägiteedel külakestest läbi sõites käänulistel laskumistel tuleb olla topelt ettevaatlik, sest mulle hüppasid retke jooksul teele kitsed, lambad, lehmad ja üksik pull. Ilmselt meil vedas, et auto ja ise terveks jäime. Teise öö veetsime pilvedest kõrgemal Österoy saarel imekauni mägijõe ja maalilise järve ääres. Sinna mööda ühe auto laiust teed pidi ronimine tekitas tõsise adrenaliinilaengu, sest vastutulevatest autodest möödasaamiseks pidi tõusja tagurdama teetaskusse.
Kuna öö läbi oli vihma sadanud ning hommikul oli sooja kümme plusskraadi, alustasime pärast päevast Bergeni ja Sotra saartega tutvust eesootavaks ööks kämpingmajakese otsinguid.
Kolmanda Norra päeva õhtul seadsimegi endid sisse 350 NOK eest lunastatud Tvindefossi kämpingmajakeses. Kaunis kosega turismiobjekt, mille kõrval on kämpinguküla. Sealt saab osta näiteks 104 NOK eest väga häid Norra kaarte.
Bergenis tasuks kindlasti ära käia kesklinna suurel turul. Seal oli parim suveniirtrollide ja kalatoodete valik. Valik on tohutu: vaalaliha, suured lobsterid, hiiglaslikud merekarbid, krabilised, lõhelised, jne. Erinevat sorti kalamarja saad iga kaupmehe juures ise lusikaga proovida. Ostsime suureteralist lõhemarja 69 NOK-I väike purk, suveniirtolle 49- 60 NOK tk ja ,kujutage ette, meie keskmise ploomi suurusega mureleid. Turul kusjuures käib äri nii EUR-ides, USD-s, kui NOK-ides. Bergeni linna bussiekskursiooni eest tuleb neljaliikmelisel seltskonnal välja käia 450.- „kohalikku“. Hindade kohta väikese vahemärkusena veel, et näiteks Marlboro cold suitsupakk maksis Statoili bensukas 76 NOK-i.
Neljanda päeva hommikul asusime tagasiteele Oslo suunas, vahepeal peatusime mägiteede taskutes ja õhtuks suplesime juba Stockholmist 260 km asunud mõnusa telkimiskoha kõrval järves. Enne Rootsi pealinna on kiirtee suurepärane. Kiirusepiirangutest ei pidanud kinni enamus kohalikke, kuid hullumeelselt ei kihutanud ka keegi. Muide, kogu selle 2500 km reisi jooksul nägime me politseid vaid esimesel päeval Stock-i sadamas.
Ilm oli soe ja õhtupäike soojendas mõnusalt. Mitte nii nagu Norras, kus kogu aeg oli stabiilselt 12-15 kraadi sooja, seda nii öösel kui päeval.
Viimasel päeval jõudsime Stock-i, kolasime pärastlõunal kesklinnas ringi ning läksime Tallinnasse suunduvale laevale.
Meie 1,6 liitrise mootoriga 2005 a Opel Meriva pidas kogu retke kenasti vastu.
Kokkuvõtteks lühidalt: Selleks, et Norrat näha, tuleks aega rohkem varuda. Soojad ja vettpidavad riided tuleb kindlasti kaasa võtta. Algajal autojuhil pole mõtet Norra mägedesse minna- paned ohtu ennast ja teisi.
Teravad elamused ja hingematvalt kaunis loodus, mida tuleks sõita nautima tehniliselt ideaalses korras sõiduriistaga.

No comments: